فوت و فن وبلاگ نویسی حرفه ای چیست؟!
فوت و فن وبلاگ نویسی حرفه ای چیست؟!
اگر تا به حال مدیر یک یا چند وبلاگ بوده باشید حتما این سوال به ذهتان رسیده که به راستی فوت و فن وبلاگ نویس حرفه ای شدن در چیست؟! چگونه و از چه منابعی می توانیم قواعد حرفه ای بودن را در زمینه وبلاگ نویسی فرا بگیریم و اصولا حرفه ای بودن در وبلاگ نویسی به چه معنی است؟، واقعیت مطلب این است که طبق قوانین موجود در دنیای ما انجام هر کاری به صورت تخصصی کم و بیش نیاز به فراگیری دانش و داشتن مهارت لازم در آن کار دارد، مدیریت وبلاگ یا همان وبلاگ نویسی نیز نتنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه می تواند نمود برجسته ای از آن باشد، چرا که وبلاگ های زیادی هر روز ایجاد و به روزرسانی می شوند اما حتی با داشتن محتوای خوب و قابل قبول به ندرت کاربردی و پرمخاطب می گردند یا اگر هم مخاطبی داشته باشند پیشرفتشان ثابت و در سیر مشخصی نیست و ممکن است یک بار برای همیشه باشند! به هر صورت در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه بتوانیم در این عرصه حرفه ای باشیم.
وبلاگ نویس حرفه ای کیست؟!
در پاسخ به سوال بالا می توان گفت که وبلاگ نویس حرفه ای کسی است که قبل از هر چیز به موضوع فعالیت وبلاگ خود اشراف کامل دارد، به طور مثال معلم ریاضی است و وبلاگی در این خصوص اداره می کند یا یک عکاس است و به صورت تخصصی وبلاگش را به موضوع عکاسی اختصاص داده، لذا اینکه بتوانید اطلاعاتی به دیگران ارائه کنید که در حیطه تخصصی شما است یا موضوع مورد علاقه شما است و وقت زیادی در روز برای آن سپری می کنید می تواند گام اول در حرفه ای بودن باشد، همچنین از نظر فنی وبلاگ نویس حرفه ای با محیط وب تا حدود زیادی آشنا است و می تواند نیازهای مرتبط با وبلاگش را بدون کمک دیگران مرتفع کند، برای این منظور نیز قاعدتا منابعی را مطالعه و از قبل تمرین و تکرار کرده است، لذا دو فاکتور ارائه محتوای مورد نیاز کاربران و آشنایی با اصول فنی دو رکن اصلی وبلاگ نویسی حرفه ای هستند و اگر می خواهیم از زحمتی که برای نوشتن مطالب و مدیریت وبلاگمان می کشیم حداکثر نتیجه را داشته باشیم داشتن این چند فاکتور و رعایت چند نکته ای که در ادامه خواهیم دید کافی است تا ما را به یک وبلاگ نویس حرفه ای تبدیل کند! البته گستردگی دنیای وب و سیال بودن روند پیشرفت دنیای تکنولوژی باعث می شود تا راه ترقی و فراگیری چیزهای جدید همواره گشوده باشد.
محتوا حرف اول را می زند!
یک وبلاگ خوب در درجه اول باید محتوای خوبی داشته باشد، مهم نیست در چه زمینه ای می نویسیم، مهم این است که در هر کاری نهایت دقت و حوصله را به خرج داده و اطلاعاتمان را در آن زمینه افزایش دهیم تا مطالبی شایسته مخاطبان داشته باشیم، برخی فکر می کنند نوشتن کار ساده ای است و صفحات وبلاگ ها، سایت ها و در کل محتوای وب خود به خود و به آسانی ایجاد می شوند اما وقتی خودشان قلم به دست می گیرند ممکن است برای نوشتن یک مطلب ساده ساعتها وقت صرف کنند! در تهیه محتوای خوب باید ایده ها و عناوین مطالب وبلاگمان را با نیازهای مخاطبانمان تطبیق دهیم و سعی کنیم همواره خودمان مطلب بنویسیم و محتوایی جدید ایجاد نمائیم نه اینکه صرفا از این و آن کپی برداری کنیم، اگر هم این کار را انجام می دهیم باید حتما محدود به موارد ضروری باشد و منبع آن را به همراه لینک ذکر نمائیم، با این کار به مخاطبانمان این پیام را القا می کنیم که ما به اصول اخلاقی و حقوق پدیدآورنده پایبند هستیم و در نتیجه اعتماد آنها به وبلاگمان بیشتر خواهد شد، یکی دیگر از روش های ایجاد محتوای خوب برای وبلاگ ترجمه از زبانهای دیگر به زبان فارسی است، به عنوان مثال ترجمه از چندین سایت مرجع و ایجاد یک مقاله خوب می تواند یک روش حرفه ای تهیه و انتشار محتوا برای وبلاگ باشد، در این حالت مهم است که درستی مطالب را با چندین مرجع مختلف تطبیق دهیم تا محتوای قابل استنادی داشته باشیم.
HTML و CSS را یاد بگیریم
تهیه محتوای خوب و کاربرپسند برای وبلاگ تنها می تواند گام اول باشد، در گام دوم لازم است که اصول فنی وب را در حد رفع نیاز بلد باشیم، متاسفانه بیشتر دوستان وبلاگ نویسمان آگاهی چندانی از کدهای پایه HTML و CSS ندارند و حتی با بروز مشکلات فنی کوچک یا برای سفارشی سازی های جزئی قالب وبلاگشان دست به دامن دیگران می شوند و یا به فرض در یک تصمیم ناگهانی قالب وبلاگشان را به طور کامل عوض می کنند! HTML زبان پایه دنیای وب است که مرورگرها با پردازش آن نهایتا خروجی را نمایش می دهند، یادگیری HTML چندان زمانبر نیست و به جهت قراردادی بودن اصول آن به راحتی قابل درک و استفاده است، به طور مثال برای برجسته کردن یک نوشته کافی است آن را درون کدهای زیر قرار دهیم:
<strong>متن برجسته را اینجا درج کنید</strong>
یا برای ایجاد فاصله و خط جدید کافی است از تگ زیر استفاده نمائیم:<br>
در بیشتر قالبهای وبلاگ در کنار HTML از CSS برای شکل دهی و فرمت بندی استفاده می شود که در مجموع به آن استایل (Style) قالب گفته می شود، CSS نیز به راحتی قابل یادگیری است و پس از آشنایی با HTML می توانیم به سرعت وارد دنیای آن شویم، با فراگیری HTML و CSS می توانیم درک کاملی از کد قالب وبلاگمان داشته و آن را مطابق سلیقه خود ویرایش نمائیم یا حتی قالب وبلاگ سفارشی و جدید طراحی کنیم.صفحه بندی مطالب را در حد استاندارد قرار دهیم
هرچند توانایی تهیه محتوای خوب و آشنایی با اصول فنی دو رکن اصلی وبلاگ نویس حرفه ای بودن است، اما یک وبلاگ حرفه ای موارد جزئی دیگری را نیز باید رعایت کند از جمله اینکه تعداد مطالب صفحه نخست و سایر صفحات وبلاگمان را در حد استاندارد قرار دهیم (به عنوان مثال 10 مورد)، وبلاگ هایی که در صفحه نخستشان بعضا بیش از 30 مطلب را به مخاطبان نشان می دهند باعث بارگذاری دیرتر صفحه وبلاگ و در نتیجه انصراف بازدیدکننده می شوند، نگران این موضوع نباشید که اگر تعداد مطالب صفحه نخست محدود باشد بازدیدکننده به سایر مطالب قدیمی تر مراجعه نمی کند، تجربه ثابت کرده در صورتی که محتوای ارائه شده توسط وبلاگ شما کاربرپسند و مورد نیاز کاربران باشد، آنها چه از طریق جستجو در وب و چه از طریق قسمت آرشیو وبلاگ به مطالب قدیمی تر نیز مراجعه خواهند نمود.
استفاده از فونت و ظاهر استاندارد
نکته دیگری که باید در وبلاگمان رعایت کنیم این است که همیشه از یک فونت غالب و اندازه مناسب استفاده نمائیم، فونت های رنگارنگ و با اندازه های مختلف اگر با توجه به موضوع وبلاگمان غیر ضروری استفاده شده باشند حرفه ای بودن کارمان را زیر سوال خواهند برد، روزنامه ای را تصور کنید که برای درج مطالبش از چندین فونت رنگارنگ استفاده می کند، تصور شما از این روزنامه چه خواهد بود؟!
اسکریپت های جاوا را در حد نیاز درج کنیم
برخی فکر می کنند باید وبلاگشان را با کدهای جاوا اسکریپتی پر کنند تا کاربران را مات و مبهوت نمایند! تصور کنید وارد وبلاگی می شوید و به دنبال مطلبی هستید، قبل از ورود، چندین پیام خوش آمد، نظر دهید، عضو شوید و... ظاهر می شود، در نوار وضعیت مطالبی می آیند و می روند، دور نشانه گر ماوس آیکن هایی در چرخش هستند، پشت زمینه وبلاگ باران و برف می بارد و مواردی از این قبیل، اینها اگر بیش از حد و خارج از عرف وبلاگ نویسی استفاده شوند نتنها کمکی به جلب بازدیدکننده نمی کنند بلکه یک از عوامل اصلی در عدم مراجعه مجدد کاربر به وبلاگمان محسوب می شوند، لذا همواره توصیه می شود تا در استفاده از این اسکریپت ها به حد نیاز اکتفا کنیم.
از امکانات جانبی در حد نیاز استفاده کنیم
یکی دیگر از اشتباهاتی که متاسفانه وبلاگ نویسان مرتکب می شوند استفاده زیاد از برنامه های سوم شخص (Third Party) است، یعنی برنامه هایی که توسط برنامه نویسان و منابعی خارج از پشتیبانی اصلی سرویس وبلاگ برای سیستم مدیریت وبلاگمان نوشته می شود، به طور مثال سیستم آمارگیر، کد ضرب المثل، پیج رنک، پخش موزیک و... که توسط سایت های ارائه کننده ابزار رایگان وبلاگ نویسی در اختیارمان قرار می گیرند، این نوع برنامه ها اگر به تعداد کم استفاده شوند چندان مشکلی پیش نمی آید ولی استفاده بیش از حد اغلب موجب کند شدن سرعت بارگذاری صفحه و ناهمگونی در وبلاگ می شود، برخی از این ابزارها نیز لینک های غیر استاندارد، تبلیغاتی و پنهانی در خود دارند که ممکن است رتبه وبلاگمان را در موتورهای جستجو کاهش دهند.
تبلیغات بیش از حد در وبلاگ ممنوع!
وبلاگهایی که بنرهای تبلیغاتی زیادی در گوشه و کنار به مخاطبان نشان می دهند یا از آنها برای کلیک بر روی آگهی دعوت می نمایند معمولا از دید بازدیدکنندگان به وبلاگ های زرد تعبیر می شوند که اغلب هدفی جز تبلیغات ندارند، اگرچه یکی از هدفهای اصلی مدیریت وبلاگ می تواند کسب درآمد از آن باشد که به خودی خود بدون مشکل بوده و کاملا مورد پذیریش است، اما افراط در این امر و درج آگهی های غیرمرتبط و از منابع غیرمعتبر به حرفه ای بودن وبلاگمان آسیب جدی می زند، همواره توصیه می شود اگر از سایت های تبلیغات کلیکی در وبلاگ آگهی درج می کنیم از جمله سایتهای معتبر و خوش سابقه باشند، همچنین بنرها و آگهی های متنی حتی المقدور باید با موضوع فعالیت وبلاگ مرتبط، به تعداد استاندارد استفاده و حتما در مکانی مشخص که به بحث آگهی اختصاص داده شده باشد نمایش داده شوند تا اگر کاربران خواستند خودشان بر روی آنها کلیک نمایند، نه اینکه ناخواسته یا اجباری مانند پنجره های پاپ آپ باشند که متاسفانه در بین وبلاگ ها و سایت های فارسی زبان وب به وفور شاهد این رویه هستیم.
- ۹۶/۱۲/۲۹