IRANSYSTEM

ایران سیستم|IRANSYSTEM

IRANSYSTEM

ایران سیستم|IRANSYSTEM

IRANSYSTEM

تیم اموزشی ایران سیستم با هدف اشنا کردن علاقه مندان به اموزش مسائل کامپیوتر. نرم افزار . بازی و ...
در این سایت تلاش کردیم، تمامی نیازهای کاربران برای دسترسی سریع و آسان به محتوای کاربردی در حوزه‌های مختلف را هم‌ زمان فراهم آوریم.
با تشکر

پیش نیاز های یادگیری برنامه نویسی

پنجشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۰۷:۳۳ ب.ظ

پیش نیاز های شروع به برنامه نویسی

قبل از شروع به یادگیری برنامه نویسی باید یک سری توانایی ها رو در خودت پرورش بدی. یادگیری این توانایی ها قبل از شروع کار علاوه بر این که پیشنیاز محسوب میشه بلکه کمک می کنه به زبان برنامه نویسی مورد نظرت زودتر مسلط بشی و راحت تر به جواب سوالاتت برسی. در ادامه این پیشنیاز ها رو بهت معرفی می کنم:

هدف گذاری و انگیزه

اولین و مهم ترین پیشنیاز برای شروع برنامه نویسی داشتن هدفه! قبل از شروع برنامه نویسی باید بتونی به این سوال جواب بدی: "چرا می خوای برنامه بنویسی؟" اگر بتونی به این سوال به صورت روشن جواب بدی یعنی می تونی به سراغ گام های بعدی بری. جواب دادن به این سوال از اون جهت مهمه که داری به دنیای بزرگی قدم میذاری که همیشه باهات ملایم برخورد نمی کنه. خیلی وقت ها در برنامه نویسی به مسائل یا مشکلات پیچیده ای برخورد می کنی که گاهی لازمه ساعت ها و روزها برای حلشون زبان بگذاری و این شرایطیه که گاهی تحمل یا دوست داشتنش نیاز به عشق داره! عشق به چی؟ به هدف!

آشنایی با زبان انگلیسی

زبان انگلیسی زبان اول علم در دنیاست و این به اون معنیه که برای پیشرفت و تحقیق در اکثر حرفه ها و تخصص ها شما احتیاج به درصد های متفاوتی از آشنایی با این زبان دارید. متاسفانه منابع فارسی برای برنامه نویسی معمولا محدود هستن و اگر برای پیدا کردن جواب سوالی به فارسی جستجو کنید، این احتمال زیاده که نا امید و دست از پا دراز تر و عصبانی دوباره مرورگرتون رو ببندید!

معمولا برنامه نویس های دنیا تجربیاتشون رو توی بلاگ های خودشون و یا در قسمت مقالات سایت های معتبر به زبان انگلیسی با دنیا به اشتراک می گذارن. همینطور برنامه نویسان زبان های مختلف سوالات و مشکلاتشون رو برای پاسخگویی توسط برنامه نویس های دیگه دنیا توی انجمن های معتبر و معروفی مثل stackoverflow به اشتراک می گذارن.

یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویس های دیگه به این سوالات جواب میدن و در صورت ارائه راهنمایی های مفید از سایر کاربران امتیاز دریافت می کنن. این امتیازات به عنوان رزومه در پروفایل اون ها ضبط میشه. پس برای یه برنامه نویس مهمه که توی این انجمن ها فعال بشه.

با دونستن زبان انگلیسی شما حتی می تونید با سایر برنامه نویس های دنیا به طور شخصی مکاتبه داشته باشید و از تجربیات اون ها استفاده کنید. همینطور می تونید از طریق سایت های فریلنسری بین المللی با دریافت پروژه درآمد دلاری داشته باشید. چه میشه کرد اگر نخواید با زبان انگلیسی آشنا بشید؟

البته لفظ آشنایی با زبان انگلیسی به هیچ وجه به این معنی نیست که لازمه به زبان انگلیسی مسلط باشی و به قول معروف مثل بلبل انگلیسی صحبت کنی! کافیه بتونی متن های تخصصی کامپیوتر و برنامه نویسی رو بخونی و درک کنی. معمولا این متن ها تعداد زیادی واژگان مشترک و تکراری دارن و اگر شروع به خوندن این متن ها کنید و جسارت داشته باشید می تونید در مدت کمی به درک و خوندنشون مسلط بشید.

آشنایی با الگوریتم

الگوریتم به عنوان یک روش ساخت یافته و مرحله به مرحله حل مسئله، یک زبان بینابینی بین زبان انسانی و زبان برنامه نویسی محسوب میشه. کسانی که با دانش الگوریتم و فلوچارت آشنا هستن می دونن که چطور یک مسئله بزرگ رو به بخش های کوچیک و بعد به مراحل قدم به قدم قابل فهم برای کامپیوتر تقسیم کنن. این یعنی وقتی تو با یه مسئله مواجه میشی می تونی دقیقا توی ذهنت تصور کنی که مسئله چطور توسط کامپیوتر حل میشه و تقریبا همیشه می دونی باید از کجا شروع کنی. همینطور می دونی صرف نظر از نوع زبان برنامه نویسی چطور شیوه ای که برای حل مسئله توی ذهنت داری به کامپیوتر منتقل کنی.

الگوریتم چیست؟

برای اینکه کامپیوتر بتونه کاری رو انجام بده باید براش یه نرم افزار کامپیوتری بنویسی. برای اینکه یه برنامه کامپیوتری بنویسی باید به کامپیوتر بگی که دقیقا می خوای چه کاری رو انجام بده. اون هم به صورت مرحله به مرحله و دقیق! بعد از اون این وظیفه کامپیوتره که تمام کاری ازش خواستی رو به صورت مرحله به مرحله انجام بده.

حالا تنها مسئله اینجاست که این دستورات دقیق و مرحله به مرحله چطوری به دست میاد و اصلا کامپیوتر چطور باید این کارها رو انجام بده؟ اینجا جاییه که الگوریتم وسط میاد! مثلا در الگوریتم جمع دو عدد ما نیاز داریم به صورت زیر عمل کنیم:

  1. عدد a را بگیر
  2. عدد b را بگیر
  3. a+b را در c بریز
  4. c را نمایش بده

حالا فقط کافیه که این دستورات مرحله به مرحله که در واقع یک جور شبه کد یا سودوکد محسوب میشن به زبان برنامه نویسی مورد نظرمون ترجمه بشن.

همه اینا یعنی اینکه زبان برنامه نویسی و پلتفورمی که انتخاب می کنی، هرچه که باشه مهم نیست بلکه شیوه حل مسئله مهمه. با دانش الگوریتم تو با شیوه حل این مسائل آشنایی و بنابراین حالا فقط کافیه با دونستن اصول زبان برنامه نویسی اون رو به زبان قابل فهم کامپیوتر ترجمه کنی! پس قطعا بهتره قبل از رفتن به سراغ یادگیری زبان برنامه نویسی برای راحت تر کردن کارت و کوتاه تر کردن مدت یادگیری، با الگوریتم و حتی فلوچارت آشنا بشی.

ریاضیات

برای تصمیم گیری درست توی برنامه نویسی و نوشتن شرط ها و حلقه ها با منطق درست، شما احتیاج به دونستن علم ریاضی داری اما نمی تونم بگم که احتیاج به مفاهیم پیچیده ریاضی مثل انتگرال یا دیفرانسیل داری. معمولا تنها مبحثی از ریاضیات که در برنامه نویسی بهش احتیاج داری منطق بولی و کمی احتمالاته.

بدون دونستن علم منطق درک شرط های تو در توی برنامه نویسی و نوشتن یک روند منطقی برای الگوریتم برنامه کمی مشکل و زمانگیر و پر ایراد میشه.

تایپ

حتما کسایی رو دیدی که وقت تایپ کردن کامپیوتر انگشت نشونه شون رو به سمت کی برد می گیرن و تقریبا هر سی ثانیه یک کلید رو فشار میدن. حالا فرض کن با این وضعیت ملال آور برنامه هم بنویسی! بنابراین بهتره قبل از شروع جدی به کد زنی، حتما سعی کنی مهارت های تایپت رو قوی کنی و چه بهتر که یاد بگیری از هر دو دستت برای کد زدن کمک بگیری.

البته اگر این مهارت رو در خودت نمی بینی احتیاجی نیست ذهنت رو درگیر این موضوع کنی چون معمولا به مرور زمان مهارت تایپ شما با کد زدن های زیاد قوی تر میشه.

آشنایی با کامپیوتر

برای برنامه نویسی احتیاج به حداقل آشنایی با کامپیوتر داری. شاید احتیاجی به گفتن این پیش نیاز نباشه اما به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کنه! تو باید بتونی پوشه های جدید بسازی یا حذفشون کنی. باید بتونی ویرایشگر کامپیوترت رو باز کنی و یا بتونی نرم افزار های مختلف رو نصب یا حذف کنی.

آشنایی با اینترنت

گفتم که برای رسیدن به جواب هات احتیاج داری به انجمن های برنامه نویسی مثل stackoverflow یا سایت های مقالات برنامه نویسی مراجعه کنی. پس همونطور که مشخصه تو احتیاج داری بتونی از اینترنت استفاده کنی. مسلما این احتیاج، اگر انتخاب تو برنامه نویسی وب باشه، قوی تر هم میشه! یعنی برای برنامه نویسی وب احتیاج داری پات رو فراتر از آشنایی بگذاری و با مفاهیم مقدماتی وب و شبکه هم تا حدودی آشنا باشی.

برای برنامه نویسی به چه چیز هایی احتیاج داریم

قبل از شروع برنامه نویسی به یک سری ابزار و وسایل کار احتیاج داری. اما نگران نباش چون همه این ابزار ها به راحتی قابل تهیه هستن و یا حتی به طور پیشفرض اون ها رو داری. در ادامه لیست چیز هایی رو که برای شروع کار لازم داری و دلیل مهم بودنشون رو می خونی:

  • کامپیوتر و سیستم عامل: مسلما برای نوشتن برنامه های کامپیوتری، کامپایل و اجرای اون ها به کامپیوتر احتیاج داری و کامپیوتر بدون سیستم عامل چیزی جز یه جسد نیست!

برنامه نویسی

  • اینترنت: ممکنه انتخاب شما برای برنامه نویسی، زبان های تحت وب نباشه اما همیشه ممکنه به مشکلاتی برخورد کنی و احتیاج به کمک داشته باشی. باید بتونی از طریق اینترنت برای پیدا کردن مشکلت جستجو کنی و یا اون رو توی انجمن هایی مثل سایت stackoverflow بپرسی.
  • مرورگر یا browser: برای جستجو در اینترنت یا خوندن مقالات مرتبط به یک مرورگر مثل کروم یا فایرفاکس احتیاج داری. اگر قصد ورود به حوزه برنامه نویسی وب رو داشته باشی باید بتونی برنامه هات رو روی مرورگر اجرا و تست کنی.
  • ویرایشگر متن یا text editor: برای اینکه بتونی کد های ساده رو توی کامپیوتر بنویسی داشتن یک ویرایشگر متن تقریبا کافی به نظر می رسه. معمولا سیستم های عامل به طور پیشفرض یک ویرایشگر متن رو در خودشون دارن. مثلا ویندوز دارای ویرایشگر متن notepad، لینوکس Vim و مکینتاش textEdit هست.
  • کامپایلر: نرم افزار شما باید بعد از نوشته شدن از زبان سطح بالای نزدیک به زبان انسان به زبان ماشین ترجمه بشه و این کار رو کامپایلر ها انجام میدن. اگر برای برنامه نویسی از یک IDE استفاده می کنی اون IDE معمولا دارای یک کامپایلر هم هست ولی اگر برای برنامه نویسی از یک ویرایشگر متن استفاده می کنی مجبوری از یک کامپیایلر به صورت جداگانه استفاده کنی.
  • IDE: بعد از پیچیده تر شدن زبان های برنامه نویسی کم کم IDE پا به میدان برنامه نویسی گذاشتن. IDE مخفف عبارت Integrated Development Environment به معنی محیط یکپارچه توسعه  ]نرم افزار[ هست. IDE های پیشرفته از خیلی جهات کار برنامه نویسی رو راحت تر میکنن. اون ها می تونن دارای راهنمای کد، ابزار های تست و دیباگ کد، و حتی کامپایلر باشن. مثلا برای برنامه نویسی به زبان جاوا می تونی از IDE نت بینز، برای برنامه نویسی اندروید از اندروید استودیو، و برای برنامه نویسی به زبان PHP از PHPStorm استفاده کنی.

نتیجه گیری

توی این قسمت با پیشنیاز های شروع برنامه نویسی آشنا شدی. هرچند اکثر اون ها ساده و در دسترس هستن اما درست مثل وقت آشپزی، که بهتره قبل از شروع به پختن غذا مواد لازمش رو آماده کرده باشی تا مجبور نشی بینش وقفه بندازی، بهتره مواد لازم برای برنامه نویسی رو قبل از شروع به کار کنار هم چیده باشی. در قسمت بعدی می فهمی بهترین راه ها برای یاد گرفتن برنامه نویسی چیه و از کجا ها می تونی برنامه نویسی رو یاد بگیری و تمرین کنی.

  • ۹۷/۱۱/۱۸
  • mojtaba khatibi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی