IRANSYSTEM

ایران سیستم|IRANSYSTEM

IRANSYSTEM

ایران سیستم|IRANSYSTEM

IRANSYSTEM

تیم اموزشی ایران سیستم با هدف اشنا کردن علاقه مندان به اموزش مسائل کامپیوتر. نرم افزار . بازی و ...
در این سایت تلاش کردیم، تمامی نیازهای کاربران برای دسترسی سریع و آسان به محتوای کاربردی در حوزه‌های مختلف را هم‌ زمان فراهم آوریم.
با تشکر

آیا توسعه وب در حال مردن است؟

شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ق.ظ

نتیجه تصویری برای توسعه وب

پیدا کردن سوالاتی که مردم در رابطه با مرگ توسعه وب می‌پرسند سخت نیست. با انجام یک جستجوی سریع در اینترنت می‌توانید افراد مختلفی که چنین سوالاتی را پرسیده‌اند پیدا کنید. در این مطلب قصد دارم دلایلی که آن‌ها در حال صحبت کردن در رابطه با آن هستند را بررسی کنم.

چرا مردم فکر می‌کنند که توسعه وب مرده است؟

پاسخ دادن به این سوال ممکن است برای افرادی واضح باشد، اما دلایل خوبی نیز وجود دارد که مردم این فکر را می‌کنند. یک دلیل این است که داشتن یک وبسایت در حال حاضر هیچوقت به این اندازه ساده و ارزان نبوده است. در رابطه با این موضوع فکر کنید: اگر می‌خواهید یک وبسایت محتوا محور ایجاد کنید، ساختن آن با استفاده از وردپرس بسیار سخت نیست. نیازی هم نیست که حتما در این زمینه متخصص باشید. به صورت مشابه، اگر یک وبسایت فروشگاهی را بخواهید راه‌حل‌های بسیار زیادی پیاده سازی شده که مردم می‌توانند به سادگی کارشان را انجام بدهند.

حتی اگر به دنبال یک راه‌حل سفارشی باشید می‌توانید بسیار ارزان‌تر آن را انجام دهید. وبسایتی مانند SquareSpace با هزینه‌ای تقریبا معادل ۱۳۰ دلار طرح سفارشی از وبسایت را برای شما ایجاد می‌کند. 

از یک جلوه حرفه‌ای نیز، شواهد نشان می‌دهند که بودن به صورت موفق در صنعت توسعه وب هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. 

توسعه وب ساده‌تر شده است

وقتی مردم می‌گویند که توسعه وب در حال مردن است، در واقع منظورشان این است که پول زیادی از این راه بدست نخواهد آمد. اگر فریلنسرها همواره تلاش می‌کنند که با هزینه‌ها منعطف باشند به این دلیل است که همواره فردی در آن بیرون وجود دارد که با نرخ کمتری کار را انجام می‌دهد. 

تنها دلیل این نرخ‌های کمتر هم وجود راه‌حل‌های راحت‌تر برای ایجاد وبسایت از ابتدا (به نحوی) است. وجود سیستم‌های مدیریت محتوا و... این پروسه را بسیار سریع و آسان کرده است.

آیا قالب‌ها، توسعه وب را کشته‌اند؟

قالب‌ها همه چیز را برای طراحان و توسعه‌دهندگان وب آسان‌تر کرده‌اند. وقتی می‌توانید یک قالب زیبا را تنها با درگ/درپ ایجاد کنید، چه نیازی به انجام کارهای اضافی دارید؟ اگر نتیجه خوب بود و همه چیز به خوبی کار کرد، آیا کار بیشتری را انجام می‌دهید؟ هر چقدر بیشتر خودتان را تکرار کنید، بیشتر به چیزهای مختلف آسیب وارد کرده‌اید. هر چقدر هم بیشتر آسیب وارد کنید، مجبور هستید که زمان بیشتری را برای تعمیر کردن صرف نمایید. 

البته نیاز به ذکر است که این قالب‌ها مانع وارد شدن به دنیای توسعه وب و طراحی را تا حدی پایین می‌آورند. و در حالیکه نگرانی برای ورود توسعه‌دهندگان جدید به صنعت وب وجود ندارد، اما توسعه‌دهندگان حرفه‌ای تری نیز وجود دارد که بسیار مشتاق برای دیدن آینده وب هستند.

از این نظر قالب‌ها باعث کشته شدن توسعه وب نمی‌شوند، اما باعث تغییر در نمای کلی این حرفه می‌شوند. در حقیقت این موضوع هم به عنوان چالش و هم به عنوان یک فرصت شناخته می‌شود. خواه که در صنعت توسعه وب تازه‌کار یا با تجربه باشید، این تغییرات بدان معناست که مردم در حال تطبیق دادن خود هستند.

توسعه وب در حال مردن نیست، در حال قطعه قطعه شدن است

شیوه‌ای که توسعه‌دهندگان وب در حال تطبیق دادن خود هستند، راهی است که آن‌ها می‌خواهند در صنعت‌شان بردارند. توسعه وب ممکن است واقعا مرده باشد، اما بجای آن به چندین قسمت منحصر به فرد دیگر تبدیل شده است؛ طراحی از یک طرف و توسعه‌دهندگان فول‌استک از طرفی دیگر.

این بدان معناست که توانایی شما نیاز به منحصر به فرد و یونیک شدن دارد. در دنیایی که ایجاد وبسایت‌ها نیاز به دانش و توانایی کمی است، داشتن تخصص مشخصی حیاتی است. این درست مشابه با حرفی‌ست که Andrew Pierno در وبلاگ خود گفت:

«... ما در وضعیتی قرار داریم که توسعه‌دهنده وب دیگر نمی‌تواند توانایی‌اش را برای ایجاد یک چیز متمایز صرف کند، به خصوص در حالتی که ارزش اصلی در حال حاضر موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و... است.

ساختن وبسایت دیگر موضوع قابل توجهی نیست. حال همه مردم با دانش بسیار کمی می‌توانند این کار را انجام دهند. اما ایجاد یک اپلیکیشن محلی کار ساده‌ای نیست. ایجاد یک اپلیکیشن که در آن هوش مصنوعی نیز قرار دارد دو برابر سخت‌تر است. این‌ها مواردی هستند که در حال حاضر ارزش پیدا کرده‌اند - و این‌ها مواردی هستند که توسعه‌دهندگان وب باید یاد بگیرند و در صنعت خودشان از آن‌ها استفاده نمایند.

توسعه‌ Full-stack و توسعه توانایی‌های توسعه‌دهنده

در قسمتی از مطلب Andrew Pierno بیان شده که حیطه وظایف توسعه‌دهندگان وب در حال کوچک شدن است. با این حال من فکر نمی‌کنم که این موضوع کاملا درست باشد. ممکن است قطعه قطعه شده باشد اما حیطه وظایف کوچک نشده است، به این دلیل که حیطه وظایف توسعه‌دهنده فول‌استک واقعا بزرگ و عظیم است. 

در حقیقت توسعه‌دهنده فول‌استک باید بتواند با دامنه وسیعی از تکنولوژی‌ها و ابزارها کار کند. این افراد اگر قصد دارند خودشان را متمایز کنند باید دانش خوبی از یادگیری ماشین، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، بانک‌های اطلاعاتی و حتی موضوعی مانند بلاک‌چین را داشته باشند. 

از این نظر پی بردن به اینکه دنیای توسعه وب ممکن است بمیرد سخت نیست. بنابراین نیاز است که دانش خوبی از جزئیات مختلفی که می‌توانیم در کنار توسعه وب ایجاد کنیم را داشته باشیم.

کاهش توسعه‌ وب به سود طراحی است

اگر توسعه وب در حال مردن است، پس باعث می‌شود که طراحی مهمتر از حال حاضر شود. اگر همانطور که ما در قبل مشاهده می‌کنیم، ایجاد وبسایت‌ها به صورت رایگان صورت بپذیرد و هر کسی با داشتن ارتباط اینترنت و کمی اعتماد به نفس بتواند وبسایتی را راه اندازی کند بنابراین کیفیت و استانداردها ممکن است دچار مشکل شوند. به عنوان یک توسعه دهنده وب شما باید خودتان را ناپدید کنید. اما اگر در بازار کاری خودتان را به عنوان یک طراح معرفی کنید، کسی که تا حدی از رابط کاربری و تجربه کاربری درک دارد به شما نگاهی جداگانه می‌اندازد.

شاید توسعه وب در حال مردن است، شاید هم تنها به تغییراتی نیاز دارد

به صورت واضح چیزی که ما آن را توسعه وب در سال ۲۰۱۸ می‌خوانیم، با چیزی که ۵ سال پیش بود فرق می‌کند. دلایل بسیاری برای این موضوع وجو دارد اما شاید دیگر صحبت کردن در رابطه با وب بسیار هیجان انگیز نباشد.

 به نظر می‌رسد که همه چیز نیاز دارد تا به صورتی دیگر به آن نگاه کرد. در قالبی دیگر اگر دنیای وب را متصور شویم می‌شود نکات و موارد جدیدی را در آن پیدا کرد. توسعه وب نیز به همین صورت است شما باید از نگاهی متفاوت به آن بنگرید. حتی اگر روزی توسعه وب بمیرد، باز هم جهان به توسعه‌دهندگان و طراحان نیاز خواهد داشت. حال زمانی برای تطبیق دادن خود با وضعیت کنونی است.

منبع

  • ۹۷/۰۵/۰۶
  • mojtaba khatibi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی