IRANSYSTEM

ایران سیستم|IRANSYSTEM

IRANSYSTEM

ایران سیستم|IRANSYSTEM

IRANSYSTEM

تیم اموزشی ایران سیستم با هدف اشنا کردن علاقه مندان به اموزش مسائل کامپیوتر. نرم افزار . بازی و ...
در این سایت تلاش کردیم، تمامی نیازهای کاربران برای دسترسی سریع و آسان به محتوای کاربردی در حوزه‌های مختلف را هم‌ زمان فراهم آوریم.
با تشکر

30 عامل مهم رتبه بندی گوگل برای افراد مبتدی

سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۵:۲۷ ب.ظ

30 عامل مهم رتبه بندی گوگل برای افراد مبتدی

گوگل تقریبا از 200 فاکتور مختلف برای رتبه‌بندی یک سایت استفاده می‌کند.

میزان دقیق بودن این تعداد خیلی برای ما مهم نیست ولی دونستن این موضوع که اینقد عامل وجود داره شاید شما رو بترسونه. مخصوصا برای افرادی که تازه‌کار هستند و میخوان از ابتدا سایتشون رو در زمینهسئو بهینه‌سازی کنند.

اما خبر خوبی که در اینجا میتونم به شما بدم اینه که همه این 200 فاکتور به یک اندازه مهم نیستند. بعضی از اونا رو حتما باید انجام بدید و رعایت کنید ولی مواردی از اونا رو اگر هم انجام بدین خیلی بر روی رتبه بندی سایتتون تاثیر نمیزارن و اهمیت کمتری دارند.

اگر شما یک سایت رو تازه راه انداختید و دنبال مواردی که باید در سئو بر روی اونا تمرکز کنید، می‌گردید این مطلب میتونه خیلی به شما کمک بکنه. در اینجا 30 عامل مهم رتبه بندی گوگل برای افراد مبتدی در زمینه های مختلف قرار داده میشه و میتونین از اون استفاده کنید.

فاکتورهای داخلی سایت

هر چه سایت شما از لحاظ داخلی بهینه‌تر باشد، تاثیر مستقیم بیشتری بر روی رتبه‌بندی سایت خواهد داشت. در اینجا تعدادی عامل در مورد سئو و بهینه‌سازی داخلی سایت قرار داده میشه:

  1. استفاده از کلمه کلیدی در تگ title یا عنوان. تگ title یکی از مهمترین مواردی هست که موتورهای جستجو خیلی به اون توجه دارند. همونطور که میدونین با استفاده از این تگ هست که به کاربران میفهمونیم که هدف مطلب چه چیزی هست. موتورهای جستجو در نتایج جستجو از این تگ استفاده می‌کنند و اون رو نمایش میدن. زمانی که شما کلمه کلیدی رو در عنوان قرار میدید به موتور جستجو میگید که سایتتون رو برای چه چیزی رتبه بندی بکنه. حالت ایده آل اینه که کلمه کلیدی در ابتدای تگ title قرار داده بشه. سایتهایی که کلمه کلیدی رو در ابتدای عنوان قرار میدن، نتایج بهتری رو نسبت به حالتی که عنوان در وسط یا انتها باشد رو کسب کرده‌اند.
  2. استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات یا Description. هر چند که موتورهای جستجوگر اخیرا توجه خودشون رو به تگ توضیحات کمتر کرده اند و خیلی به اون توجه نمیکنند ولی باز هم استفاده از کلمه کلیدی در description میتونه کاربران بیشتری رو به سمت سایت شما بکشونه. چون تگ Description در نتایج جستجو نمایش داده میشه و کلمات کلیدی در اون Bold میشن.
  3. استفاده از کلمه کلیدی در تگ h1. تگ h1 یک فاکتور مرتبط مهم دیگه هست که توضیحاتی در مورد محتوای صفحه رو در اختیار کاربران قرار میده. این تگ اهمیت ویژه ای دارد و بهتر هست که کلمه کلیدی رو فقط در یک تگ h1 اصلی قرار بدین.
  4. استفاده از کلمات مترادف با کلمه کلیدی. شما میتونین بجای اینکه بر روی یک کلمه خاص تمرکز کنید، از کلمات مترادف با کلمه کلیدی نیز استفاده کنید و با اینکار ترافیک بیشتری رو وارد سایت خودتون کنید.
  5. اندازه محتوای صفحه. امروزه کسانی که در گوگل به دنبال چیزی میگردن، دنبال اطلاعات ابتدایی نیستند و میخوان بصورت کامل اون چیز رو فرا بگیرند و اطلاعات کاملی رو بدست بیارند. پس گوگل برای پاسخگویی به این نیاز کاربران، به محتواهای معتبر و آموزنده امتیاز بیشتری در رتبه بندی میدهد. پس هرچه محتوای مطلب سایت طولانی‌تر باشه، مطالب و عناوین بیشتری رو تحت پوشش قرار میدین و از این نظر امتیاز بیشتری رو کسب خواهید کرد. فقط یادتون باشه که اگر مطالبتون رو بی مورد کش بدید، نتیجه عکس خواهید گرفت.
  6. محتوای تکراری. همه فاکتورها تاثیر مثبتی ندارند و بعضی از اونا همانند محتوای تکراری اگر مورد استفاده قرار بگیره، باعث بدتر شدن وضع میشه. پس تا جایی که میتونین باید از این مورد دوری کنید. اگر چند لینک مختلف با یک محتوای یکسان داشته باشید، رتبه بندی سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد.
  7. استفاده از تگ Canonical. بعضی اوقات پیش میاد که دو یا چند url مختلف دارای یک محتوای یکسان هستند. برای اینکه به رتبه سایت ضربه ای وارد نشه، میتونیم از تگ Canonical استفاده کنیم و به موتورهای جستجو بفهمونیم که این URL ها دارای محتوای یکسان هستند و فقط به یکی از اونا توجه داشته باش.
  8. بهینه سازی تصاویر. فقط متن نیست که میتونیم اون رو بهینه سازی کنیم و میتونیم این کار رو برای بقیه موارد سایت نیز انجام بدیم. تصاویر با استفاده از Caption و ویژگی alt و توضیحات، میتونن اطلاعاتی رو در اختیار موتورهای جستجو قرار بدن.
  9. به روز رسانی محتوا. گوگل به سایتهایی که محتوای خودشون رو به روزرسانی میکنن خیلی توجه میکنه. این به آن معنی نیست که شما باید همیشه مطالبتون رو به روز کنید. اگر تقریبا 12 ماهی یکبار مطالب سایتتون رو به روز رسانی کنید، کافی خواهد بود.
  10. لینکهای خارجی. لینک دادن به سایتها و مطالب معتبر دیگه میتونه به گوگل بفهمونه که هدف شما کمک کردن به کاربران برای یادگیری بیشتر هست و به همین دلیل این مورد برای گوگل مهم می‌باشد. حواستون باشه که اگر از این مورد نیز زیاد استفاده کنید، نتیجه عکس خواهد داد. پس بصورت عادلانه از این مورد استفاده کنید.
  11. لینکهای داخلی. لینک دادن داخلی صفحات سایت به هم باعث میشه که قدرتشون رو به مطالب دیگر هم انتقال بدن. همچنین کاربران میتونن جاهای دیگه سایت شما رو مشاهده کنند.
  12. استفاده از کلمه کلیدی در URL. استفاده کردن از کلمه کلیدی در URL میتونه به موتور جستجو اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحات سایت قرار بده و در نتیجه رتبه بهتری رو کسب خواهید کرد. 

فاکتورهای سایت

فاکتورهای مربوط به سایت نیز وجود دارند که میتونن بر رتبه بندی گوگل تاثیر داشته باشند.

  1. Sitemap یا نقشه سایت. نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکنه تا تمام صفحات سایت شما رو Index کنند. Sitemap ساده ترین و موثرترین راهی هست که به موتورهای جستجو بگیم که سایت ما از چه صفحاتی تشکیل شده است.
  2. اعتماد و اطمینان دامنه. گوگل خیلی به اعتبار دامنه سایت شما اهمیت میده.
  3. محل سرور سایت. بعضی از افراد متخصص سئو بر این باورند که موقعیت سرور میتونه به بالا بردن رتبه در کشور یا منطقه‌ای خاص کمک کند.
  4. بهینه سازی سایت برای موبایل. همونطور که میدونین روز به روز به تعداد افرادی که با استفاده از موبایلهای خودشون وب گردی میکنن اضافه میشه و به همین دلیل موتورهای جستجو به بهینه بودن سایت شما برای موبایل اهمیت زیادی میدن و در رتبه دهی به سایتتون عامل مهمی خواهد بود.
  5. استفاده از Google Webmasters. همونطور که میدونین با استفاده از این سایت میتونین سایت خودتون رو راحتتر در موتورهای جستجو ایندکس کنید و به شما اطلاعات جامعی در مورد سایت شما میده که میتونین از اونا برای بهینه شدن سایتتون استفاده کنید.
 

فاکتورهای خارجی سایت

فاکتورهایی که گوگل از اونا برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو استفاده میکنه، فقط محدود به موارد بالا و داخلی سایت نمیشه و فاکتورهای خارجی نیز در رتبه بندی سایت تاثیر دارند.

  1. تعداد دامنه‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند. این مورد یکی از مهمترین عواملی هست که بر روی رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو تاثیر داره و گوگل خیلی به اون اهمیت میده.
  2. تعداد صفحاتی که به سایت شما لینک داده اند. ممکنه که صفحات مختلفی از یک دامنه به سایت شما لینک داده باشند. این تعداد در رتبه بندی سایت شما نیز تاثیر داره. هرچند که هر چه تعداد لینکها از دامنه های متفاوت تری باشه بهتره و تاثیر تعداد دامنه بیشتر از تعداد صفحات بیشتر از روی یک دامنه بیشتر است.
  3. اعتبار سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند. اعتبار سایت‌هایی که به صفحات سایت شما لینک می‌دهند خیلی مهمتر از تعداد این لینکها می باشد و ارزش همه اونا یکی نیست. پس سعی کنید بجای گرفتن تعداد زیادی لینک از سایتهای کم اعتبار، لینکهای کمتری از سایتهای با اعتبار بالا دریافت کنید.
  4. مرتبط بودن لینکها. متخصصان سئو بر این باورند که هر چه بتونین لینکها رو از سایتهایی دریافت کنید که بیشتر به سایت شما مربوط باشند و در یک زمینه کاری فعالیت داشته باشید، نتیجه بهتری رو کسب خواهید کرد.
  5. دریافت لینک از صفحه اصلی. قدرت لینکهایی که از صفحات اصلی دامنه های دیگر دریافت می‌کنید بیشتر از قدرت لینکهایی است که از صفحات دیگر سایت مورد نظر دریافت خواهید کرد.
  6. تعداد لینکهای follow و nofollow. گوگل فقط به لینکهایی که follow باشند اهمیت میده و اگر لینکهایی که از سایت دیگه دریافت میکنید nofollow باشند هیچ ارزشی برای رتبه بندی سایت شما نخواهند داشت.
  7. تنوع انواع لینک. تنوع موضوعی و ... لینکهایی که به سایت شما داده میشه نیز یک فاکتور مهم می‌باشد. اگر تعداد بسیار زیادی از لینکها رو داشته باشید که همه از یک نوع باشند میتونه نتیجه عکس به همراه داشته باشه و به رتبه بندی سایت شما ضربه بزنه.
  8. لینک در متن. اگر یک سایت لینک شما رو درون متن خودش قرار بده خیلی بهتر از اینه که لینک شما رو در سایدبار یا ... قرار بده و ارزش بیشتری داره.
  9. متن مورد استفاده برای لینک. متنی که برای لینک در نظر گرفته میشه نقش مهمی رو ایفا میکنه. پس سعی نکنید با استفاده از متن اشتباه کاربر رو به سایت خودتون منتقل کنید و همیشه با کاربر و موتورهای جستجو صادق بوده و نقش اسمپرها رو در نیارید.
 

فاکتورهای مربوط به دامنه

در آخر باید در نظر داشته باشید که دامنه نیز بر روی رتبه شما تاثیر میزاره.

  1. طول مدت ثبت نام دامنه. هر چه شما دامنه رو برای مدت بیشتری رزرو کنید، نزد گوگل قابل اعتمادتر هستید.
  2. تاریخچه دامنه. شاید شما اولین فردی نباشید که بخواید یک دامنه خاص رو رزرو کنید و قبل از شما مربوط به سایت دیگه ای بوده باشه. این مورد نیز بر روی سایت شما تاثیر میزاره و اگر مشکل دار بوده باشه، برای رتبه بندی سایت شما نیز مشکل به وجود میاره.
  3. انتخاب موقعیت دامنه. اگر هدف سایت یا تجارت شما کشور یا منطقه خاصی می‌باشد میتونین از دامنه همون کشور یا منطقه استفاده کنید و گوگل به این مورد نیز توجه خواهد کرد. مثلا از .ir برای کشور ایران استفاده کنید.

امیدوارم که این نکات بتونه بهتون در بحث بهینه سازی سئو سایتتون کمک بکنه.

در پایان ازتون میخوام اگر تجربه یا نظری در مورد رتبه بندی گوگل دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

موفق باشید

  • ۹۶/۱۲/۱۵
  • mojtaba khatibi

رتبه بندی گوگل

نظرات  (۲)

  • هادی مشایخی
  • ممنون خیلی مفید بود
    فاکتور اول مربوط به دامنه خیلی جالب بود.
    بهش فکر نکرده بودم:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی